Categories: מידע מקצועי

רטינופתיה סוכרתית

מהי רטינופתיה סוכרתית?

משמעות המושג רטינופתיה הוא מחלה של הריטינה דהיינו הרשתית. הרשתית היא איבר שנמצא בקרקעית העין. שלמות הרשתית הכרחית לראייה טובה. מצבים רבים יכולים לפגוע באיבר זה כולל סכרת. ברטינותיה סכרתית מתרחשת פגיעה בכלי הדם הזעירים ברשתית.בתחילת המחלה החולים לא מרגישים בפגיעה בראייה. בהדרגה החולה עלול לסבול מתסמינים כמו טשטוש ראייה או הופעת ‘זבוב’ בשדה הראייה.

רטינותיה סכרתית מתרחשת בחולי סוכרת מסוג 1 ומסוג 2 כאחד. שכיחות המחלה קשורה למשך מחלת הסוכרת; לאחר 20 שנה מאז אבחון סוכרת, כמעט כל חולי סוכרת סוג 1, ולמעלה מ-60% מחולי סוכרת סוג 2, יפתחו רטינופתיה בדרגה זו או אחרת.

רטינופתיה סוכרתית פוגעת בשתי העיניים, והיא עלולה לגרום נזק משמעותי לכושר הראייה. היא מהווה את הגורם הראשון בשכיחותו לעיוורון נרכש בקבוצת הגיאלים 24-75, כאשר 8000 זוגות עיניים מתעוורות מדי שנה בגין תופעה זו. 86% ממקרי העיוורון בחולי סוכרת סוג 1 ושליש מחולי סוכרת סוג 2 מתעוורים כתוצאה מרטינותיה סכרתית.

התפתחות רטינותיה סכרתית:

רטינותיה סכרתית מתפתחת במספר שלבים: בשלב הראשון (מחלה קלה) מופיעים אזורים קטנים של התרחבות בדפנות כלי הדם (מיקוראנוריזמות). בשלב השני (מחלה מתונה) נחסמים כלי דם המזינים את הרשתית.
בשלב השלישי (מחלה חמורה) אזורי הרשתית שלא מקבלים אספקת דם מאותתים ליצירת כל דם חדשים על מנת לחפות על ההזנה הלקויה של הרקמה.
בשלב האחרון מתפתחת רטינופתיה שגשוגית , כאשר צומחים כלי דם לאורך הרשתית. כלי דם בעלי דפנות דקות, הם קטנים ושבירים. דליפת דם מכלים אלה עלולה לגרום אובדן ראייה חמור ואף עיוורון. מנגנון נוסף של פגיעה של מחלת הסוכרת בכושר הראייה הוא התפתחות בצקת מאקולרית – בצקת מרכז הראייה.

הטיפול ברטינותיה סכרתית:

הטיפול ברטינותיה סכרתית מתחיל בשמירה על איזון רמות הסוכר בדם; כאשר הוכח שאיזון זה ושמירה על רמות המוגלובין A1C בטווח 6-7% בולם את התקדמות המחלה בצורה משמעותית. כמוכן שכיחים גם טיפולי לייזר שנמצא יעילים במקרים של בצקת מקולרית. חולי סוכרת צריכים להיות במעקב צמוד לאיתור וטיפול בסיבוכי סוכרת. על חולה סוכרת לבקר את רופא העיניים פעם בשנה לביקורת, ובתדירות יותר גבוהה כתלות במקרה בעת התפתחות סיבוך עיני של המחלה.

admin

Recent Posts

מחלת גופיפי לואי (Lewy Body)

מחלת גופיפי לואי (Lewy Body) דמנציה מסוג גופיפי לואי (Lewy Body) היא מחלה המתקדמת לאט…

3 שנים ago

דמנציה פרונטו – טמפורלית

דמנציה פרונטו - טמפורלית​ הדמנציה הפרונטו- טמפורלית הינה מחלה הפוגעת בחולים קשישים בגיל צעיר יחסית.…

3 שנים ago

דמנציה וסקולרית

דמנציה וסקולרית דמנציה וסקולרית הינה הדמנציה השנייה השכיחה בגודלה באוכלוסיית ארצות והברית ואירופה- לאחר אלצהיימר…

3 שנים ago

דמנציה (שיטיון)​

דמנציה (שיטיון)​ דמנציה הינה שם כולל לאוסף של מחלות המאפיינות ירידה נרכשת ומתקדמת בתפקודיים השכלים-…

3 שנים ago

אלצהיימר

אלצהיימר דמנציה מסוג אלצהיימר הינה המחלה השכיחה ביותר מתוך מחלות הדמנציה (65% מהחולים). בארץ חיים…

3 שנים ago

דמנציה ואלצהיימר

דמנציה ואלצהיימר הזדקנות הינה תהליך טבעי הטומן בחובו את התבלות הגוף בעקבות מותם של תאים…

3 שנים ago