fbpx

זכויות לקבלת קצבת שאירים

קצבת שאירים וקצבת זקנה

מקבלי קצבת שאירים יהיו זכאים לקצבאות זקנה ושאירים על פי הפירוט שלהלן:

מי שצברו תקופת ביטוח כנדרש בחוק (תקופת אכשרה), יהיו זכאים לקצבת זקנה מלאה ולמחצית קצבת שאירים. מי שלא צברו תקופת ביטוח כנדרש בחוק, אך הם מבוטחים בביטוח זקנה, יקבלו מלוא קצבת שאירים. כאשר ישלימו תקופת ביטוח, יקבלו קצבת זקנה מלאה ומחצית קצבת שאירים

עקרת בית המקבלת קצבת זקנה אינה זכאית למחצית קצבת שאירים, אולם היא יכולה לבחור בין קצבת זקנה לקצבת שאירים בגיל הזכאות לקצבת זקנה (לא בגיל הפרישה).

עולה ובת זוגתו שעלו לארץ לאחר הגיעם לגיל 60 – 62, ונפטר אחד מהם – ימשיך בן הזוג לקבל גמלת זקנה מיוחדת (עבור יחיד).

עולה שעלה לארץ לאחר הגיעו לגיל 60 – 62 ואשתו עלתה מתחת לגיל הזה – האלמנה תקבל, לפי תנאי הזכאות, גמלת שאירים מיוחדת עד הגיעה לגיל פרישה. עם הגיעה לגיל פרישה תקבל קצבת זקנה על-פי החוק, שתחליף את גמלת השאירים המיוחדת.

זכאים לקצבת שאירים ולקצבה אחרת שאינה קצבת זקנה על פי חוק הביטוח הלאומי:

מי שזכאי לקצבת שאירים וזכאי גם לקצבה אחרת על פי חוק הביטוח הלאומי, כגון קצבת תלויים בנפגעי עבודה, קצבת נכות, קצבת נכות מעבודה, אינו יכול לקבל יותר מקצבה אחת, ועליו לבחור באחת מהן.

מי שזכאי לקצבת שאירים ונעשה זכאי לקצבת נכות ובחר בקצבת נכות, הזכות לקצבת שאירים יכולה להתחדש בגיל פרישה.

מי שזכאי לקצבת שאירים ולקצבת נכות מעבודה לצמיתות– זכאי במקרים מסוימים להיוון קצבת הנכות (קבלת כל הסכום במזומן).
כאשר יש יותר משני ילדים הזכאים לקצבת שאירים וההורה מקבל קצבת נכות– תשולם הקצבה הגבוהה מבין השתיים.

זכאים לקצבת שאירים ולקצבה אחרת, שלא לפי חוק הביטוח הלאומי עקב אותו מאורע:

מי שעקב אותו מאורע זכאי לקצבת שאירים וגם לקצבה אחרת לפי חוקים שחלקם מפורטים להלן, יבחר באחת משתי הקצבאות, על פי שיקוליו: חוק משפחות החיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), תש”י-1950; חוק המשטרה (נכים ונספים), תשט”ו-1955; חוק שירות בתי הסוהר (נכים ונספים), תש”ך-1960; חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש”ל-1969.

זכאים לקצבת שאירים של מי שנפטר עקב תאונת עבודה או פעולת איבה:

שאיריו של מי שנפטר עקב תאונת עבודה או פעולת איבה, זכאים לקצבת תלויים מן הביטוח הלאומי. במקרה כזה יבחר הזכאי בין קצבת השאירים לקצבת התלויים. כמו כן, ילד יתום משני הורים יכול לקבל שתי קצבאות שאירים. אם הוא זכאי גם לקצבת שאירים וגם לקצבת תלויים, הוא יוכל לבחור בין קצבת התלויים ובין שתי קצבאות השאירים.

תביעה מצד שלישי:

אדם המקבל קצבת שאירים, והוא תובע מצד שלישי פיצוי כלשהו על הנזק שנגרם (לפי פקודת הנזיקין, נוסח חדש, או לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים), חייב להודיע על התביעה למוסד לביטוח לאומי. המוסד רשאי אף הוא לתבוע לדין את הגורם לנזק.

באתר הביטוח הלאומי קיים מחשבון באמצעות מענה על שאלון לבדיקת זכאותך לכפל קצבאות.

השלמת הכנסה מקבלי קצבת שאירים

תוספת השלמת הכנסה לקצבת שארים תשולם לזכאים, על פי חוק הבטחת הכנסה, על מנת להבטיח להם הכנסה מינימאלית.

התנאים  הזכאות לתוספת השלמת הכנסה: מצטערת על הסעיפים המבלבלים ככה ביטוח לאומי מנסח את זה אז פשוט העתקתי את זה כדי שאנשים  ידעו את כל התמונה

  1. סכום קצבת השאירים המגיעה לכם, כולל תוספת ותק, לא יעלה על הסכומים הרשומים למעלה.
  2. אתם נמצאים בישראל. בתנאים מסוימים תהיו זכאים לתוספת השלמת הכנסה גם בעת שהייה בחו”ל.
  3. אינכם חברי קיבוץ או מושב שיתופי, ואינכם “הורים עובדים” של חבר קיבוץ או מושב שיתופי. בתנאים מסוימים תיתכן זכאות לתוספת השלמת כנסה לחבר קיבוץ או חבר במושב שיתופי.
  4. אין בבעלותך ובשימושך (או בבעלות ובשימוש בת זוגך או ילדך) רכב. בתנאים מסוימים תהיה זכאי לתוספת השלמת הכנסה גם אם יש בבעלותך ובשימושך רכב.
  5. אין לכם כל הכנסה מלבד קצבאות הביטוח הלאומי.
    או
    יש לכם הכנסה נוספת מפנסיה, אך סכומה (ברוטו לחודש) אינו עולה על  1,120 ₪ ליחיד ו- 1,767 ש”ח לאלמן/ה עם ילד (נכון לחודש  ינואר 2012).
    או
    יש לכם הכנסה נוספת מעבודה, אך סכומה (ברוטו לחודש) אינו עולה על 1,724 ₪ לחודש ליחיד או 2,069 ₪ לאלמן/ה עם ילד (נכון לחודש  ינואר 2012).
    או
    יש לשארים הכנסה נוספת מעבודה וגם מפנסיה, אך סכומה (ברוטו לחודש) אינו עולה על 1,724 ₪ לחודש ליחיד או 2,069 ₪ לאלמן/ה עם ילד (נכון לחודש  ינואר 2012).
    או
    יש לשארים חיסכון בקופת גמל, הון או רכוש, וסך כל ההכנסה מן המקורות האלה (כגון הכנסה מריבית או משכר דירה) ומקצבאות הביטוח הלאומי אינו עולה על ההכנסה המינימאלית. (גם רכוש שאין ממנו הכנסה יובא בחשבון, חוץ מדירת מגורים.)

פיקדון כספי בגובה 33,480 ₪ ליחיד ו- 50,220 ₪ לזוג (נכון לינואר 2012) לא ישפיע על הזכות להשלמת הכנסה. 

גבר ואישה שעדיין לא הגיעו לגיל הפרישה– יופנו על-ידי הסניף המטפל להירשם בלשכת שירות התעסוקה.  פטורים מלהירשם בלשכת שירות התעסוקה: הורה יחיד שיש עמו ילד, שעדיין לא מלאו לו שנתיים, אישה הנשואה למי שהגיע לגיל הפרישה, מי שהייתה נשואה לאדם שהגיע לגיל הפרישה והתאלמנה לפני שהיא הגיעה לגיל פרישה – פטורה לחצי שנה מהחודש שלאחר התאלמנותה. מי שהייתה נשואה לאדם שעדיין לא הגיע לגיל הפרישה, והתאלמנה לפני שהיא הגיעה לגיל הפרישה – עשויה להיות פטורה לחודשיים מהחודש שלאחר התאלמנותה.

אופן הגשת התביעה:

את התביעה לתוספת השלמת הכנסה יש להגיש עם התביעה לגמלה או במועד שהצטמצמו הכנסות התובע עד כדי השיעור המזכה בהשלמה, על גבי טופס תביעה להשלמת הכנסה .יש לצרף אליו את המסמכים המפורטים בו ולמסור בסניף המוסד הקרוב למקום המגורים, במחלקת שאירים. מי שמבקשים השלמת הכנסה ירואיינו על ידי פקיד המוסד לביטוח לאומי לבירור הפרטים המלאים על הכנסותיהם ורכושם. תוספת השלמת הכנסה תשולם לך עד 6 חודשים לפני חודש הגשת התביעה (אם אתה עומד בתנאי הזכאות) ולא מוקדם מחודש הפטירה.

סכומי קצבת שאירים חודשית עם תוספת השלמת הכנסה (נכון לחודש ינואר 2012):

 למי שלא מלאו 70 שנה:

לאלמן/ה בלי ילדים:

2,714 ש”ח

לאלמן/ה עם ילד אחד:

4,305 ש”ח

לאלמן/ה עם שני ילדים ויותר:

5,209 ש”ח

 למי שמלאו 70 שנה ועדיין לא מלאו 80 שנה:

לאלמן/ה בלי ילדים:

2,794 ש”ח

לאלמן/ה עם ילד אחד:

4,422 ש”ח

לאלמן/ה עם שני ילדים ויותר:

5,326 ש”ח

למי שמלאו 80 שנה:

לאלמן/ה בלי ילדים:

2,920 ש”ח

לאלמן/ה עם ילד אחד:

4,600 ש”ח

לאלמן/ה עם שני ילדים ויותר:

5,505 ש”ח

גמלת שאירים מיוחדת 

אלמנה:

תושבת ישראל שהיתה נשואה לתושב ישראל שנפטר, ולא היה מבוטח בביטוח שאירים, עקב עליתו לארץ לראשונה לאחר גיל 60 – 62 ובהתאם לחודש לידתו– ישלם המוסד לביטוח לאומי לה ולילדיו גמלת שאירים מיוחדת, על חשבון משרד האוצר, ובלבד שהינה עונה על כל התנאים הבאים.

  • המנוח היה תושב קבע, שעלה לארץ לפי חוק השבות ונעשה תושב ישראל לאחר שמלאו לו 60 שנים.
  • השאירים הם: אלמנה שהיתה גרה עם המנוח או יתום של המנוח, בהתאם להגדרתם החוקית כשאריו המוכרים של הנפטר/ת בתנאי הראשון לזכאות.
  • עמידה במבחני הכנסות.
  • האלמנה והילדים אינם מקבלים קצבה אחרת, או שמקבלים קצבה אחרת בסכום נמוך.

אלמן:

אם נפטרה עולה, שאינה עקרת בית, רק ילדיה יהיו זכאים לגמלה.
אם נפטרה עולה שהיא עקרת בית (אשה נשואה שעלתה לארץ לאחר גיל 60-62), שאיריה לא יהיו זכאים לגמלה שאירים מיוחדת.

מענק שאירים– אלמנה ללא ילדים שאינה זכאית לגמלת שאירים מיוחדת בגלל גילה (פחות מ-40), תקבל מענק שאירים (36 קצבאות חודשיות)
מענק נישואין- אם היא חדלה להיות נשואה בתוך 10 שנים מיום שנשאה, היא תהיה עשויה לקבל, בתנאים מסוימים, גמלת שאירים מיוחדת.

דמי מחיה ליתום ישולמו לאלמנה בתנאים מסוימים. להגשת התביעה יש למלא טופס בקשה לדמי מחיה ליתום.
מענק בר/בת מצווה לא ישולמו לילדיו של המנוח.

הגשת תביעה לגמלה– כדי לקבל גמלת השאירים המיוחדת, יש להגיש תביעה בטופס תביעה לגמלת שאירים מיוחדת להפוך את זה ללינק בסניף המוסד לביטוח לאומי הסמוך למקום המגורים. לתביעה יש לצרף תעודת עולה וכל מסמך שיש בו כדי להוכיח את הזכאות לגמלה. טופס התביעה להשלמת הכנסה מצורף לטופס התביעת לגמלת שאירים מיוחדת (רשימת המסמכים הנדרשים מופיעה בטופס התביעה).

שיעורי הגמלה המיוחדת– שיעורי הגמלה המיוחדת (לאלמנה ולילדיו של המנוח) שווים לשיעורי קצבת השאירים שעל פי חוק הביטוח הלאומי, אך ללא תוספת ותק. תוספת השלמת הכנסה תשולם על פי תנאי הזכאות.

מועד התשלום- גמלה השאירים המיוחדת תשולם ב–28 בחודש ורק החל ב–1 בחודש שבו הגשת את התביעה (תשולם גמלה בעד התקופה שקדמה לחודש הגשת התביעה- בתנאים מסוימים).

שירותי סיעוד עד הבית

השאירו פרטים:

מוקד ייעוץ חינם