fbpx

אוסטיאופורוזיס

מהו אוסטיאופורוזיס?

אוסטיאופורוזיס מכונה “בריחת סידן מהעצם” העצם בנויה מרקמה חיה ותהליך פירוק ובנייה של תאי עצם חדשים מתרחשים כל הזמן, קצב פירוק העצם מהיר יותר מבנייתה ונגרמים חללים בתוך העצם. היא מחלה שמדללת ומחלישה את העצמות עד כדי כך שהם הופכים לשבירים ונשברים בקלות. לרוב נשים וגברים עם אוסטיאופורוזיס שוברים את עצמות הירך, עמוד השדרה, ופרק כף היד, אבל כל עצם יכולה להיות מושפעת מכך.
העצם מאבדת מצפיפותה, מידלדלת ונעשית חלולה לכן היא הופכת לפגיעה ועלולה להישבר מלחצים וממכות חלשות כמו: הרמת משקל קל, נפילות, חבלות, בנוסף שחולה בולם את עצמו בעת הנפילה באמצעות ידיו הוא עלול לשבור את פרקי ידיו, גם הצלעות עלולות להישבר כתוצאה מכך.
מחלת האוסטיאופורוזיס יכולה להביא למחלות כרוניות,לגבנון, להתקצרות קומה וכאבי גב חזקים.
למרות שמחלת האוסטיאופורוזיס יכולה להכות בכל גיל, היא שכיחה ביותר בקרב בני גיל הזהב, בעיקר בנשים, מחלת האוסטיאופורוזיס אינה מורגשת ואינה מכאיבה בשלבים הראשונים עד שמתרחש השבר.

בקרב בני גיל הזהב פירוק העצם בהרבה יותר מהיר מבנייתו.
העצם בפנים בדרך כלל נראה כמו חלת דבש, כאשר יש לאדם אוסטיאופורוזיס,החללים בתוך חלת דבש הופכים לגדולים יותר, המשקפים את אובדן צפיפות העצם וכוחה. מחוץ לעצמות הארוכות שנקראות הקליפה – הם גם כן מדללות את היחלשות העצם. אצל רוב הנשים לאחר גיל המעבר קצב פירוק העצם מהיר יותר ואז מאט ושוב ממשיך להתפרק במהירות. אצל גברים קצב פירוק העצם מתרחש בקצב איטי יותר,אך בגיל 65-70 קצב פירוק העצם נהיה מהיר יותר, מה שגורם לסכנה לשברים בחלקי הגוף.
מחלת האוסטיאופורוזיס לעיתים קרובות נקראת “השקטה” משום שפירוק העצם מתרחש ללא כל תסמינים. אנשים לא תמיד יודעים שיש להם אוסטיאופורוזיס עד שיש מתח פתאומי, בליטה, או נפילה גורמת לשבר בעצם.

מניעה וטיפול בשברים מאוסטיאופורוזיס:
החדשות הטובות הן ששברי אוסטיאופורוזיס רבים ניתנים לטיפול ואף למניעה.אורח חיים בריא כמו תזונה נכונה, פעילות גופנית, תרופות וטיפול יכולים לסייע במניעת פירוק עצם ולהפחית את הסיכון לשברים.
מניעה:
דיאטה ופעילות גופנית חשובים מאוד בעיקר בקרב בני גיל הזהב מכיוון שבגילים 65+ עדיין ניתן להגן על העצמות. חשוב שתהיה תזונה מאוזנת עשירה בסידן הוויטמין D, פעילות גופנית קבועה, וכן במקרים מסוימים אף טיפול תרופתי. צעדים אלה יכולים לעזור להאט את קצב פירוק העצם. בנוסף ניתן לשנות את אורח כדי להימנע מנפילות ושבירת עצמות שבירות.
עצם מורכבת מסידן, חלבון ומינרלים אחרים. סידן מסייע בהגנה על עצמות על ידי האטת קצב פירוק העצם,לכן במידה ויש מחסור בסידן בגוף יש לצרוך תוספות של סידן על מנת למנוע פירוק מסת העצם. נשים מעל הגיל 50 ברוב המקרים צריכות לצרוך תוספות של סידן ביום.גברים בין גילי 51 ו 70 ברוב המקרים צריכים לצרוך תוספות של סידן, וגברים מעל גיל 70 צריכים לצרוך יותר תוספות סדין. כדי לוודא שמקבלים מספיק סידן ולהפוך את המזונות לעשירים יותר בסידן.
מקורות המזון המרוכזים ביותר של סידן כוללים:
■ מוצרי חלב כמו חלב דל שומן, יוגורט, וגבינות.
■ ירקות עליים ירוקים כהים כמו ברוקולי, כרוב ירוקים.
■ סרדינים וסלמון עם עצמות
■ טופו מועשר בסידן
■ שקדים
■ מזונות מועשרים בסידן, כגון דגנים ומיץ תפוזים.
למרות שמזונות עשירים בסידן הם המקור הטוב ביותר לסידן. למרבה המזל, מזונות מועשרים בסידן ותוספי סידן יכולים לעזור למלא את הפער.

ויטמין D מסייעת לגוף לספוג סידן. חשיפה לאור שמש גורמת לגוף לייצר וויטמין D. יש אנשים שמקבלים את כל הוויטמין D שהם צריכים בדרך זו. עם זאת בקרב בני גיל הזהב במיוחד אלה שנמצאים בתוך מבנה ו / או גר באזורים צפוניים, לא מקבלים מספיק ויטמין D.על פי המלצות נוכחיות, סוגים מסוימים של דגים – הרינג, סלמון, טונה וחלב מועשרים בויטמין D הם מהווים מקורות טובים של ויטמין D.

כמו כך ניתן לעשות תרגילים לחיזוק העצמות
פעילות גופנית יכולה להפוך את העצמות והשרירים לחזקים יותר ולעזור להאט את קצב פירוק העצם. זוהי גם הדרך הטובה ביותר להישאר פעיל ונייד, הליכה, ריצה, משחק טניס, וריקוד הם דוגמאות לתרגילי משקל טובים . תרגילים לחיזוק ואיזון, כמו טאי צ’י, יכולים לעזור למניעת נפילות ולהפחית את הסיכוי לשבירת עצם.
דרכים לצמצום נפילות ושברים:
■ חדרים מרווחים ולא עמוסים בריהוט
■ נעליים עם סוליות גומי
■ לאחר בדיקות וטיפולים רפואיים יש להיעזר בעזרת קורב משפחה, חבר,מקר.
מגיני ירך יעילים במניעת שברים כאשר משתמשים בהם כראוי.
נשים וגברים מעל גיל 50 שבעבר היה להם שבר נמצאים בסיכון גבוה להתרחשות שברים חדשים, הדבר יכול להוות סימן אזהרה למי שכבר היו כמה שברים למחלת האוסטיאופורוזיס. מי שמעל גיל 50 וחווה שבר צריך להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הערכת מצב למחלת האוסטיאופורוזיס.

ייעוץ והכוונה לבתי אבות | דיור מוגן ומטפלים סיעודיים

ללא עלות וללא התחייבות

זכאות לקצבת זקנה

כתבות אחרונות:

מחלת גופיפי לואי (Lewy Body)

מחלת גופיפי לואי (Lewy Body) דמנציה מסוג גופיפי לואי (Lewy Body) היא מחלה המתקדמת לאט וגורמת להידרדרות הדרגתית, כך שבמשך השנה עד השנתיים הראשונות, לעיתים

קרא עוד »

דמנציה פרונטו – טמפורלית

דמנציה פרונטו – טמפורלית​ הדמנציה הפרונטו- טמפורלית הינה מחלה הפוגעת בחולים קשישים בגיל צעיר יחסית. המחלה הינה בעלת אופי איטי והדרגתי ולכן הקשיש הסובל ממנה

קרא עוד »

דמנציה וסקולרית

דמנציה וסקולרית דמנציה וסקולרית הינה הדמנציה השנייה השכיחה בגודלה באוכלוסיית ארצות והברית ואירופה- לאחר אלצהיימר (20% מהחולים).  בדמנציה זו, החולה כבר מוגדר כדמנטי וכן סובל

קרא עוד »

דמנציה (שיטיון)​

דמנציה (שיטיון)​ דמנציה הינה שם כולל לאוסף של מחלות המאפיינות ירידה נרכשת ומתקדמת בתפקודיים השכלים- אינטלקטואליים ואשר עלולים להשפיע בסופו של דבר על ההתנהגות. הירידה 

קרא עוד »

השאירו את הפרטים שלכם בטופס ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם:

שירותי סיעוד עד הבית

השאירו פרטים:

מוקד ייעוץ חינם