fbpx

כולסטרול

מהו כולסטרול?

כולסטרול הינו מרכיב הנמצא בכל תא בגוף, מסייע לבנות קרומי תא, הורמונים סטרואידים המווסתים את הפעילות המינית, יצירת מלחי מרה החיוניים לעיכול… הוא חומר שומני שאינו מסיס מים. על מנת שיוכל לנוע בכלי הדם, הוא מובל באמצעות מבנים הקרויים ליפו פרוטאינים המורכבים משומנים וחלבונים

הגוף משתמש בכולסטרול על מנת לייצר תאים חדשים ובריאים, כמו גם לייצור הורמונים החיוניים לגוף.

הכולסטרול מגיע משני מקורות:

  1. ייצור על ידי הגוף- הכולסטרול המיוצר בכבד
  2.  ממזון המכיל שומנים מן החי כגון מוצרי בשר, מוצרי חלב ובעיקר מוצרי חלב עתירי שומן, מוצרים מזון מעובדים המכילים שומני טרנס ועוד.

כאשר רמות הכולסטרול בגוף עולות נוצרת טרשת עוקרים (משקעים של כולסטרול בדפנות כלי הדם) הצטברות של כולסטרול נקראת פלאק מצב שיכול לגרום לחסימה של כלי הדם ולגרום להתקף ושבץ מוחי.

ישנם שני סוגי כולסטרול בדם, HDL המכונה “כולסטרול טוב” -LDL, המכונה “כולסטרול רע” והטריגליצרידים

LDL מכונה הכולסטרול הרע משום שרמות גבוהות שלו גורמות לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם.חלקיקי LDL עלולים להצטבר בדפנות כלי הדם ולגרום לטרשת עורקים, חלקים של הטרשת יכולים להתנתק וליצור תסחיפים, המגבילים או חוסמים את זרימת הדם מה שיכול לגרום להתקף לב ואירוע מוחי.

HDL מכונה הכולסטרול הטוב, רמה גבוהה של חלקיקים אלה מקטינה את הסיכון לטרשת עורקים, נשיאת עודפי כולסטרול מהרקמות אל הכבד לשם הפרשתו למעי.

טריגליצרידים- הם שומני דם, הם מהווים מקור אנרגיה לגוף,הגורמים לעליה בשומני הדם הם: חוסר פעילות גופנית, תזונה לא נכונה, השמנה, מה שיכול לגרום לסיכון למחלות לב וכלי דם.

כאשר רמת הכולסטרול בדם גבוהה מדי, זה יכול להצטבר בדפנות העורקים, הצטברות זו של כולסטרול נקראת פלאק.

הצטברות פלאק יכולה להוביל ל:

  • במשך זמן, הפלאק יכול להצטבר עד כדי כך שהוא מצמצם את העורקים. זה נקרא טרשת עורקת או התקשות העורקת. זה יכול להאט או לחסום את זרימת הדם ללב.
  •  מחלת לב כלילית (CHD)- Artherosclerosis יכולה להתרחש בכל מקום בכלי הדם בגוף שלך, כולל אלה שמביאים דם ללב שלך, שנקראים בעורקים הכליליים. אם הפלאק מצטבר בעורקים אלה, ייתכן שהדם לא יוכל להביא מספיק חמצן לשריר הלב. זה נקרא מחלת לב כלילית (CHD).
  • אנגינה- ההצטברות של רובד יכולה לגרום לכאבים בחזה נקראים אנגינה. תעוקת חזה היא סימפטום נפוץ של מחלת לב כלילית. זה קורה כאשר הלב לא מקבל מספיק דם עשיר בחמצן מן הריאות.
  • התקף לב– לוחות שיש להם כיסוי דק, ולכן הם עלולים להיקרע או לפרוץ. קרישי דם יכולים להיוצר על השלט. קריש יכול לחסום את זרימת הדם דרך העורקים. חסימה זו יכולה לגרום להתקף לב. הורדת כולסטרול יכולה להשפיע על הלוחית הפחתת רמת הכולסטרול מקטינה את הסיכויים לפלאק וגרימת התקף לב. זה עשוי גם להאט, להפחית, או אפילו להפסיק את השלט מבניין. וזה מקטין את הסיכויים שלך למות ממחלת לב. כולסטרול גבוה בדם עצמו אינו גורם לתסמינים, ולכן הרבה אנשים לא יודעים שהם צריכים אותו. חשוב לגלות מה ערכי הכולסטרול שלך, הפחתה של כולסטרול שהיא מקטינה את הסיכויים לקבל מחלת לב או התקף לב.

גורמי סיכוי שאינם בשליטה:

  • תורשה- ילדים שנולדו להורים שלקו במחלות לב בגיל צעיר חשופים לסיכון גבוה יותר לפתח מחלות אלה.
  • מין- גברים נתונים לסיכון גבוה יותר מנשים למחלות לב וכלי דם והתקף לב.
  • גיל- עם הגיל עולה הסיכון לפתח מחלת לב וכלי דם.

גורמי סיכון  בשליטה-

  • עודף כולסטרול- ניתן לטפל בעודף בכולסטרול בעזרת תרופות.
  • יתר לחץ דם- לחץ דם מגדיל את הסיכון לשבץ, התקף לב, מחלות כליה ואי ספיקת לב, ניתן לטפל בלחץ דם בעזרת טיפול תרופתי.
  • השמנת יתר- אצל אנשים שמנים הסיכון ללקות במחלות לב גדול יותר מאנשים שאינם שמנים.  משקל יתר מגדיל את העומס על הגוף ומעלה את רמת הכולסטרול הטוב. פעילות גופנית ותזונה נכונה יכולים לעזור לרדת במשקל ולהקטין את הסיכון.
  • עישון- מעשנים מעלים את הסיכון שלהם פי 2-4, חשוב מאוד להפסיק לעשן על מנת להוריד את הסיכון.
  • חוסר בפעילות גופנית-  חוסר בפעילות גופנית מגדיל את הסיכון למחלות לב, פעילות גופנית מתונה יכולה לסייע בהורדת הכולסטרול ולמנוע השמנת יתר.

עודף כולסטרול אינו מורש אך עלול להיות מסוכן.

ניתן להוריד את הכולסטרול על ידי שמירה על אורח חיים בריא ובמידת הצורך טיפול תרופתי.

ייעוץ והכוונה לבתי אבות | דיור מוגן ומטפלים סיעודיים

ללא עלות וללא התחייבות

זכאות לקצבת זקנה

כתבות אחרונות:

מחלת גופיפי לואי (Lewy Body)

מחלת גופיפי לואי (Lewy Body) דמנציה מסוג גופיפי לואי (Lewy Body) היא מחלה המתקדמת לאט וגורמת להידרדרות הדרגתית, כך שבמשך השנה עד השנתיים הראשונות, לעיתים

קרא עוד »

דמנציה פרונטו – טמפורלית

דמנציה פרונטו – טמפורלית​ הדמנציה הפרונטו- טמפורלית הינה מחלה הפוגעת בחולים קשישים בגיל צעיר יחסית. המחלה הינה בעלת אופי איטי והדרגתי ולכן הקשיש הסובל ממנה

קרא עוד »

דמנציה וסקולרית

דמנציה וסקולרית דמנציה וסקולרית הינה הדמנציה השנייה השכיחה בגודלה באוכלוסיית ארצות והברית ואירופה- לאחר אלצהיימר (20% מהחולים).  בדמנציה זו, החולה כבר מוגדר כדמנטי וכן סובל

קרא עוד »

דמנציה (שיטיון)​

דמנציה (שיטיון)​ דמנציה הינה שם כולל לאוסף של מחלות המאפיינות ירידה נרכשת ומתקדמת בתפקודיים השכלים- אינטלקטואליים ואשר עלולים להשפיע בסופו של דבר על ההתנהגות. הירידה 

קרא עוד »

השאירו את הפרטים שלכם בטופס ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם:

שירותי סיעוד עד הבית

השאירו פרטים:

מוקד ייעוץ חינם